Komentarze: 0
Każdy, kto zaczyna działalność gospodarczą i własny biznes, powinien uwzględniać, że w pewnym momencie pojawi się konieczność jej sprzedaży. Istnieje wiele potencjalnych powodów dla takiej sytuacji. Mogą być one osobiste, związane ze zmianą planów życiowych, planów biznesowych, zmianą miejsca zamieszkania lub mogą mieć podłoże czysto ekonomiczne - problemy ze spadającym popytem i marżami, rosnącą konkurencją. Bez względu na powody należy zdawać sobie sprawę, że problem sprzedaży Twojej firmy może być jednym z najbardziej skomplikowanych zdarzeń biznesowych jakie można sobie wyobrazić. Związane jest to z faktem, że rynek sprzedaży firm, jest jednym z najbardziej nieefektywnych rynków, jakie w ogóle istnieją. Problem zawsze będzie taki sam, bez względu na rodzaj Twojego biznesu - obojętne czy to firma produkcyjna, czy salon piękności.
Jeśli tylko myślisz, że sam proces będzie szybki i łatwy, to jesteś w głębokim błędzie. Statystyki mówią brutalnie, że prawie 70% rozpoczętych procesów sprzedaży firm, które mają poniżej 20 pracowników kończy się porażką. Na pewno to jest bardzo zła wiadomość. Co trzeba zrobić, by to wszystko zakonczyło się powodzeniem a nie frustracją? Odpowiedź tkwi w słowie przygotowanie. Czy zatem da się ten cały proces uprościć i przyspieszyć? Zagadnienia, z którymi musi się zmierzyć każdy, kto chce sprzedać firmę są następujące. Główny temat to jak znaleźć nabywcę. Ponadto, zagadnienie do rozważenia, czy należy robić to samemu, czy też należy szukać pomocy profesjonalisty - doradcy czy brokera. Nie startuj ponadto do sprzedaży firmy, jeśli nie będziesz znał wartości swojej firmy.
Nawet jeśli masz pogląd co do wartości Twojej firmy, musisz wiedzieć, w którym momencie komunikować cenę sprzedaży Istnieją bowiem dwa podejścia - albo komunikujesz cenę na samym początku, albo w dalszym ciągu rozmów. Musisz ponadto mieć skonkretyzowane kroki dla samego przeprowadzenia transakcji. Ile czasu to może trwać, by od początku do końca przeprowadzić całość transakcji? Ta lista dylematów jest dość długa. W kolejnych postach będziemy po kolei omawiać wszystkie te zagadnienia. Jeśli ogarniesz kluczowe problemy, z którymi musisz zmierzyć się w procesie, może on zakończyć się sukcesem. Podstawą osiągnięcia zamierzonego celu jest właściwe przygotowanie i konsekwenta realizacja.